Posted by: unicorn | Julai 21, 2007

Apa, siapa, mengapa Tok Guru Nik Aziz Nik Mat

tepuk dada tanya selera….

Rumah Tok Guru

Rumah Tuan Guru Datuk Nik Aziz Nik Mat di Pulau Melaka Kelantan

BELUM ADA lagi pemimpin Melayu/Islam yang mampu menandingi kezuhudan Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, lihat saja rumahnya, inilah rumah untuk seorang menteri besar selama 17 tahun memerintah Kelantan, tidak berpagar, jauh lagi berpengawal. Cakapnya perlahan, tapi isinya dalam, beliau dihormati kawan dan lawan, baik Dr Mahathir, Ku Li, bahkan Lim Kit Siang sendiri. Mahu tahu mengenai peribadinya? Mengenalinya lebih dekat?

Ulama Islam dan tokoh politik Melayu

Tok guru bersalaman dengan Tun Dr MahathirTENANG, warak, penyabar dan pemurah adalah merupakan ciri-ciri utama yang terkandung di dalam peribadi Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz Bin Nik Mat, Menteri Besar Kelantan yang ke-5.

Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz adalah seorang ulama dan tokoh politik tanahair yang tidak asing lagi sejak lebih tiga dekad yang lalu. Tidak syak lagi, beliau adalah satu-satunya tokoh politik yang paling komited dan paling gigih memperjuangkan Islam sebagai ad-Deen yang perlu ditegakkan di negara ini.

Alhamdulillah, berkat kesabaran, kegigihan dan komitmennya yang total di dalam perjuangannya itu, akhirnya fajar kejayaannya sudah mula menyinsing di ufuk kenyataan hidup. Kelantan sudahpun dapat ditawannya. Berikutnya beliau telah dipilih untuk mengetuai kabinet Kerajaan Islam di negeri ini.

“Semacam ada persafahaman antara para malaikat di langit dan para pengundi di bumi,” kata Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz ketika mengulas kemenangan PAS dan Angkatan di dalam pilihanraya umum yang baru lalu.

Selaku Menteri Besar, Tuan Guru Haji Nik Aziz telah membuktikan keupayaan dan kecekapan beliau memimpin kerajaan Islam di negeri Serambi Mekah yang baru sahaja jatuh ke tangannya itu. Pelbagai saranan dan pembaharuan yang membina telah diperkenalkannya.

Tok guru di kediaman beliauBeliau memotong gajinya sebanyak 40 peratus untuk Tabung Kewangan PAS Negeri Kelantan. Beliau enggan menerima elaun tahunan untuk menyediakan pelbagai juadah kerana menyambut hari raya. Beliau memberi amaran supaya para Exco, ADUN dan kakitangan kerajaan tidak melibatkan diri di dalam apa jua bentuk rasuah dan penyelewangan. Dan beliau mengambil pelbagai langkah lain lagi bagi mewujudkan sebuah kerajaan yang bersih, adil dan Islamik.

Ketaralah, di sebalik tubuh yang kecil itu, terhimpun segala kekuatan dan keberanian yang boleh melemahkan pihak musuh, betapa pun kuat dan ramai bilangan mereka.

Ahli Parlimen yang komited

Sebelum terpilih menjadi ADUN Semut Api dalam pilihanraya umum 1986 dan kemudiannya terpilih menjadi Ketua Pembangkang di Dewan Undangan Negeri Kelantan, Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz telah terpilih menjadi Ahli Parlimen PAS bagi kawasan Pengkalan Chepa selama tiga penggal berturut-turut.

Selama menjadi Ahli Parlimen, beliau telah menyumbangkan pelbagai idea, saranan dan kritikan melalui ucapan-ucapan yang disampaikannya di Dewan Rakyat.

Malangnya ucapan-ucapannya yang bernas dan panjang lebar itu telah tidak di beri liputan yang sewajarnya di dalam media massa – baik di dalam akhbar-akhbar utama mahupun di dalam media letronik seperti TV dan radio. Hal ini dapat difahami kerana hampir kesemua alat media massa yang penting di negara ini berada di bawah kawalan kerajaan Barisan Nasional.

Kerjaya awal sebagai ahli politik

Oleh kerana agama dan politik itu saling kait mengait dan tidak boleh dipisahkan, maka Tuan Guru akhirnya telah menceburkan dirinya di dalam kegiatan politik tanahair. Beliau memilih PAS oleh kerana parti itu memperjuangkan Islam dan bercita-cita untuk menegakkan sebuah pemerintahan Islam di negara ini.

Pembabitan beliau di dalam politik tanahair melalui PAS tidaklah pula sampai beliau mengabaikan penglibatannya di bidang dakwah dan pendidikan agama.

Mulai tahun 1967 Tuan Guru Haji Nik Abdul Azizl mula menyertai PAS. Dalam tahun yang sama beliau telah dipilih untuk bertanding dalam suatu pilihanraya kecil di Kelantan. Beliau menang di dalam pilihanraya kecil itu.

Sejak itu hampir setiap kali pilihanraya, beliau sentiasa memenangi kerusi Parlimen yang ditandinginya iaitu Kerusi Parlimen Pengkalan Chepa. Malah Pengkalan Chepa telah muncul sebagai kubu PAS dan sejak dahulu hingga sekarang kerusi Parlimen Pengkalan Chepa tidak pernah dapat ditawan oleh UMNO atau BN.

Mengetuai Dewan Ulama PAS Pusat

Memandang kepada ketokohan dan kewibawaannya sebagai seorang ulama, beliau telah diberi kepercayaan oleh pucuk pimpinan PAS untuk mengetuai Dewan Ulama PAS Pusat mulai akhir tahun 1960an.

Selaku Ketua Dewan Ulama PAS Pusat, Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz sering mengingatkan ahli-ahli PAS dan umat Islam di negara ini agar mematuhi kesemua ajaran Rasulullah SAW. Bukannya mengambil bahagian-bahagian tertentu dan membuang bahagian-bahagian yang lain yang dirasa bercanggah dengan kepentingan peribadi.

Kerajaan contoh

Selaku Menteri Besar negeri Kelantan yang ada pada suatu masa dahulu pernah digelar Serambi Mekah itu, sudah pastilah Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz akan berusaha untuk menghidupkan semula sebutan dan fungsi gelaran yang pernah diberikan kepada negeri Kelantan itu.

Satu hal yang menarik ialah di samping kesibukannya menjadi ketua pentadbiran bagi sebuah kerajaan negeri yang secara kebetulan menjadi tumpuan pelbagai pihak – dalam dan luar negeri – Tuan Guru Haji Abdul Aziz masih mampu meneruskan ceramah mingguannya pada setiap pagi Jumaat bertempat di Dewan Zulkifli Muhammad Bangunan PAS yang terletak ditengah-tengah pusat bandar Kota Bharu, ibu negeri Serambi Mekah itu.


Respon

  1. dihati aku nik aziz aku dah anggap ulama’…tapi masih ada lg yg xbersetuju mcm menantu pak lah tu si khairy…

  2. entah ler, lain padang lain belalang…… belalang jenis aper entahnye… hehehe..

  3. assalamualaikum,

    apabila melihat rumah Tok Guru Nik Aziz ternyata, walaupun rupanya tidak secantik istana atau rumah2 batu para menteri yang lain namun keisian rumah itu sendiri jauh lebih indah, tenang, damai… tak tahu mcm mana nak gambarkan perasaan nie bila tengok halaman rumah Tok Guru walaupun melalui sekeping gambar sahaja.
    terasa sebak bukan kerana kasihan tetapi sebak bangga kerana dialah sepatutnya menjadi contoh hidup yang baik sebagai seorang ketua, seorang ulamak yang tidak mementingkan diri sendiri.

    semoga Tok Guru Nik Aziz dilanjutkan usia, dimurahkan rezeki dan diberkati dengan keberkatan dan Rahmat dari Allah SWT buat beliau sekeluarga. Amin.

    - lisa wan

  4. Salam

    tiada kata yg dpt ana lafazkan melainkan subhanallah, kerana masih ada lg insan yang zuhud seperti beliau di muka bumi ini.. terasa kerdil diri ini yang tidak mampu menandingi kehebatan tok guru.semoga lebih ramai ulama seperti tok guru di masa akan dtg, smoga Allah panjangkan umur dan sihatkan badan tok guru untuk meneruskan misi dakwah islamiyah di negara yang hampir sekular ini :(

  5. Kami tetap menyokong Tok Guru!

    • bgs2…….

  6. tok guru leh jadi PM malaysia..

    • bioleh sgt…..tp…tok guru saje yang x mahu..tok guru bkn seorng yg gila kpda kuasa…

  7. aku x suke passs

    • Lantak ko lah….mungkin ko ni telah di beri racun suntikan BN/UMNO supaya anti kepada P.A.S…

    • x sker sdah

    • i felt sorry for ya.those who reject PAS, that guy is insane

  8. aku suka nik aziz,, tapi aku x sokong pas kerna org bawahan dan pengikut pas yg memang dasar penipu,,, hahahhaha,, sesetengah la,,

    • apo la awok nie..xsuke sudah…!

  9. kome sOkOng tOk gurU………….kOme sAyang tOk Guru…beliau idOla kOme………hiDuP tOk gUrU NIK AZIZ!!!!!!!!!!TEGAKKAN KEADILAN ISLAM DI BUMI ALLAH INI!!

  10. Kalaulah ada ramai pemimpin macam Beliau di Malaysia kan bagus ,diharapkan usia tuan guru dipanjangkan dan dikurniakan kesihatan yg baik

  11. beliau seorang yang sederhana dan tenang… sebak aku nengok… aku memang sayang nik aziz… moga beliau sentiasa dirahmati Allah

  12. Kezuhudan Nik Aziz kalau dibagi kepada seluruh rakyat malaysia tentu cukup untuk semuanya.

  13. nik aziz awsome…

  14. Saya akui

  15. ngape le menteri lain tak mcm nik aziz. aku ingat klu menteri lain hidup mcm nik aziz mau nya dema tu gila meroyan.

  16. kalau pakatan pembankang menang….tok guru patut jadi PM jangan bagi kat anuar pulak…

  17. mengapa semua org x bleh ikut benda yg baik……..
    klu yg jahat cpat dia org ikut….
    i love u tok guru
    ptuk smua org abil iktibar dr masa ke masa…..

    • org yg tgk benda yg x baik ada sbbnya…apa sbbnya itu saya xleh nak ckp siapa…setiap org mempunyai pndgan msg2….bagi saya org yg memimpin itu pandai untk memimpin bkn shja pandai bg arhan…fikir2 lah all…..

  18. cuba kau orang tengok rumah semua pemimpin PAS yg lain lebih kurang rumah tok guru agak nye ye….
    rumah arwah fadil Noor pun camtu gak…. Tapi apa apa pun HIDUP TOK GURU! HIDUP PAS! TAKBIR
    ALLAHU AKBAR!!!!!!

  19. AKuM… mngenai ToK guRu…sesiapa yg mnentang tok guru hnya mengenai politik….. mmg bukan mnsia la tue… guer nengok kperibadian tok guru sndiri mmg srg yg alim, warok, N srg ulamak yg idupny krna islam… malah pa2 hal pun, beliau srg yg sntiasa cool, sabar, N tawakal… selain tue sntiasa komitmen dlm khdupan beliau…. hidup ISLAM, hidup MELAYU, hidup PAS…….. takibirX3… ALLAH AKBAR….

  20. Sebagai anak kelantan saya berpendapat kediaman tok guru tu biasa sahaja dan ramai lagi orang kelantan yang rumahnya lebih kecil dari tu. Rumah tok guru agak besar juga jika dilihat secara keseluruhan siap dengan astro sekali. Saya pergi melihatnya sendiri. Memang perangai orang kelantan berumah biasa sahaja kerana yang penting pendidikan dan pengajian anak-anak. Tok guru kelihatan zuhudnya dan mesti diikuti oleh orang-orang bawahannya. Tok guru kena banyak berdoa dan bermunajat untuk pembangunan islam dan kesejahteraan rakyat malaysia seluhnya. Apa yang tok guru buat memang lawa dan masih banyak yang wajib diperbetulkan. Ahli pas dan seluruyh rakyat malaysia bersam berdoa dan bangkitkan Islam.Amin

    • mmg ada lg rumah yg lbh kcl dr rumah tok guru..tp…jika nak dinilai dr pmimpin lain blehkah cri rumah sprti rumah tok guru…smua pmimpin lain nak brmgah dgn kekyaan mereka sahaja…rumah bgtu bsr tpi mslah rakyat xpndai pula nak selesaikan..inikah pmimpin yg ptut kita sokong utk mjdi ketua kita…lau dpt jd pmimpnib pun,xkan lama punya laaa……

  21. alangkah bhgianya aku jika hidup diwktu tok guru nik aziz yg masih muda, jika di lihat sekarang, umur nye hmpir mncecah 80, masih blum ada pnganti yg btl2 tawaduk sepertinya… umurnya sekarang ini amat menjadi kbmbangn rakyt kelantan, blum ada lg yg lyk mnjadi pngantinya… semoga Allah pnjgkn umur tok guru, agar dpt prtahankan negeri kelantan.. rakyat kelantan hny mahukan ajaran islam yg benar dn bukannye ajran islam tiruan ‘islam hadhari’… Ya Allah, pnjang kn lah umur TOK GURU NIK ABDUL AZIZ B NIK MAT….

    • wahai nik aziz,saya tau bahawa tok guru x dapat melupakan peristiwa yg lalu,jika tok berkata org umno x bleh masuk syurga mungkin org lain akan marah dgn tok guru dan x akan hormat kepada tok guru,cuma org yg berdosa x bleh masuk syurga.fikirkanlah,saya harap tok guru dapat faham apa yg suarakan ini.assalamualaikum.

  22. aq sayang tok guru.moga2 tok guru dipanjangkan usia untuk terus mentadbir kelantan!!bg yang nk merasai sendiri bagaimana zuhudny mB kelantan ni,anda dialukn kerumahnya..dia sendir y akan hidangkan air..aku dah try!!

  23. Asm tn guru. Kita tengok pas makin menikus dalam memperjuangkan hak orang islam dan hak melayu. Sejak kawan sama DAP dan ada Kelab Penyokong Pas Bukan Islam , Pas begitu menjaga hati orang bukan Islam sehingga membuat perkara yang dilarang Allah. Isu biasiswa,pendidikan,ekonomi dan perjuangan Islam kurang diendahkan Pas. Kena tengok balik arahan dan standing order Allah agar Tuhan sayang dan redha kepada kita. Kurangkan keegoon dan dendam ahli-ahli pas semua. Kerjasama dengan Dap akan melonglaikan Pas. Cuba tanya Ketua Kelab Penyokong Pas mengenai kejahatan DAP. Doa dan bincanglah dengan pihak berkenaan untuk tegakkan Islam. Bila hukum Hudud tu nak dijalankan? Jangan Diam saja.

    • Untuk Tn G Nik Aziz tolong jawab komen ini. Teman berasa nak tahu la…………

  24. Mengenai kerjasama PAS dengan DAP. Saya rasa tak salah kita mengguna ‘anjing’ untuk menghalau ‘babi’. Tak beitu ker.

    • Siapa anjing dan siapa babi yang dimaksudkan. Tolong jelaskan sewajarnya.Tk

      • takkan tak faham kot… pergi belajar lagi…

      • Bila orang tanya soalan tu, maka jawablah soalan tu. Jangan tanyakan soalan balik. Suluh hati dan tengoklah kejujuran diri.

      • you know who they are…

    • xperlu org lain nak ckp laa…irg islam haram memegang anjing atau babi tau..ko xprnah bljar ko….

  25. SAYA DPT MIMPI TANDA AHIR ZAMAN BANYAK KUMPULAN MENGAKU PEJUANG ISLAM TERBAIK TP TAK BONA, YG BONANYA AKAN MUNCUL LELAKI BERMUKJIZAT NABI ISA. DUNIA DLM PROSES KIAMAT JGN TNGGAL SOLAT DAN JGN TIMBUN HARTA. MGKIN TK GURU ATAU SESAPA LEH KOMEN MIMPI SAYA.MANA TAU ADA DPT PDOMAN CAM SAYA

  26. SOKONG UMNO MASUK NERAKA

    Ini sekadar hujjah saya …..saya bersetuju dengan apa kata Nik Aziz bahawa siapa yang sokong UMNO masuk neraka. Nama saya ialah Abu Hasan Chan , seorang Muslim berketuranan Cina yang tinggal di Malaysia. Saya belajar darihal Islam sudah lebih daripada 30 tahun. Ini bukan soal politik tetapi perkara aqidah untuk selamatkan diri , kenapa saya tidak akan sokong UMNO.

    1) Berdasarkan ayat Al-Qur’an yang bermaksud , “Wahai orang-orang beriman janganlah kamu cenderung kepada orang-orang dzalim yang mana kamu akan disentuh oleh api neraka”.

    [Surah Hud 11:113].

    2) Antara kedzaliman UMNO ialah menggunakan ISA untuk menangkap orang and mengurung mereka tanpa dibicara yang mana salah seorangnya ialah Nik Adli , anak kepada Nik Aziz yang dituduh menjalankan kegiatan keganasan tanpa ada sebarang bukti. Dia dikurung selama 5 tahun oleh pihak UMNO tidak boleh bertemu anak dan isteri.

    3) Anak dan isteri Nik Adli sentiasa berdoa terhadap orang-orang yang dzalim dan doa-doa mereka itu tidak ada hijab antara mereka dan Allah. Ini salah satu hujjah UMNO yang dzalim itu akan masuk neraka.

    4) Perbuatan memisahkan antara suami-isteri itu yang mana si isteri menderita siksa batin bertahun-tahun lamanya adalah perbuatan yang amat dzalim , sama seperti mana yang disebut dalam ayat Al-Qu’an ada persamaan dengan perbuatan Yahudi menggunakan ilmu sihir untuk memisahkan perbubungan antara suami dan isteri yang bermaksud …”…yang ilmu sihir itu mereka akan dapat menceraikan antara suami dengan isterinya…” [Al-Baqarah 2:102]

    5) Oleh sebab pemimpin-pemimpin UMNO suka mengeluarkan kata-kata kufur yang mereka tidak pernah bertaubat secara terbuka terutama sekali berkaitan hukum tutup aurat sebagai contoh , termasuk Dr Mahathir , Abdullah Badawi dan Najib Tun Razak , perbuatan mereka tidak menyuruh isteri-isteri mereka pakai tudung di khalayak ramai seolah-olah hukum tutup aurat itu perkara remeh. Mahyuddin Yassin yang menyuruh Nik Aziz bertaubat kononnya Nik Aziz mempersenda hukum Islam , yang Mahyuddin Yassin sendiri pernah menyifatkan hukum tutup aurat bagi atlit-atlit berugama islam adalah ajaran sesat katanya.

    6) Tentang UMNO yang suka mengunakan istilah “perkara remeh” disanggah oleh ayat Al-Qur’an sendiri yang bermaksud, “ ..dan kamu menganggap perkara itu remeh , tetapi di sisi Allah perkara itu adalah berat..” [An-Nur 24:15]

    7) Perbuatan bersandar pada akal dan memperkecilkan hukum-hukum Islam terdapat satu teguran dalam Al-Qur’an sendiri …”Wahai orang-orang beriman , janganlah kamu mendahului Allah dan dan RasulNya …yang amalan-amalan kamu akan terbatal sedangkan kamu tidak menyedarinya..” [Al-Hujurat 49:1-2]

    8) Berdasarkan ini juga tersebut dalam satu hadith riwayat Al-Bukhari “ …Seorang hamba itu yang berkata satu kalimah yang dia tidak terfikir bahawa kalimat itu mendapat keredhaan Allah , maka dengan itu di mendapat syurga. Sebaliknya seorang hamba yang mengucapkan satu kalimat yagn dia tidak terfikir bahawa kalimah dia itu mendapat kemurkaan Allah , maka dengan sebab itu Allah akan memasukkan dia ke dalam neraka…” [Hadith riwayat Al-Bukhari , termuat dalam kitab Fathul-Bari Ibnu hajar Al-Asqolani pada muka surat 307, jilid ke-11]

    9) Kesimpulan kepada beberapa hujjah di atas , ulama-ulama Islam membuat kesimpulan bahawa …..kata-kata yang ditujukan kepada pemerintah yang dzalim untuk membawa mudharat kepada orang Islam , amalan-amalannya akan terbatal (menjadi kufur) sepertimana sebaliknya kata-kata yang dituju kepada pemerintah demi menegakkan urusan kebenaran dan penyokongnya , maka akan masuk syurga. [ Huraian daripada kitab “Minhajul Ad-Dakwah Al-Islamiyah” susunan Dr Muhammad Amin Al-Ansori, pada muka surat 297, cetakan Maktabah Al-Ansori]

    10) Dalam erti lain kalau kita menyokong puak atau parti yang ada sifat-sifat kedzaliman , maka kita dikira sebagai penyokong yang akan masuk neraka. Sebaliknya pula kalau kita menyokong puak atau parti yang menentang kedzaliman , maka kita mendapat syurga. Ertinya juga jika kita mengundi UMNO akan masuk neraka dan jika kita menggundi PAS akan masuk syurga. Yang lebih afdal lagi kita berbuat sesuatu adalah dengan tujuan menghapuskan kejahilan , kemungkaran dan kedzaliman …maka kita memilih jalan ke syurga.

    • woi abu hasan aku nak beritahu engko aku benci PAS,PKR DAN DAP!AKU BENCI ANWAR IBRAHIM DAN KARPAL SINGH yang nak mampus tu.beritahu karpal singh jangan mencabar institusi kesultanan!KARPAL SINGH PEGI MAMPUSLAH!!!!

      • shut up moron

      • yes..shut up baka!!!…benci pas maknenye benci islam…

      • ape yg ko nk bangga dengan institusi kesultanan?
        sultan ke yg hapuskn dosa ko nnti kt alam barzakh?
        ko benci diorg sbb diorg bukan MELAYU?
        abis ko igt mahathir tu melayu?
        ko igt Melayu bangsa yg terunggul kt akhirat nnti?
        kesian ko ni dh di sumbat dengan ideologi United Malay National Organization.
        name parti ni melayu ke?
        ketuanan melayu konon.
        meluat seyh.

    • no komen…msk or x…itu allah yg dpt tentukan sje,…tp lau dpt nlai seseorg itu asyik trlibat prkra yg x brfaedah..xprlu nak di ckp r dpt msk ke x…

    • Abu Hasan,i’m almost completely agree with you.it’s true that decision on who shall enter paradise lies solely to God n no ordinary mankind can’t determined who’ll succeed ultimately BUT chances are, people who are with / support the authority to upholds Islam will CERTAINLY be favored by God

  27. ak setuju sgat dgn pndpt abu hasan tuh…tok guru seorg yg tabah ddan berani bkata-kata lantang

    • aku nak beritahu engko aku benci PAS,PKR DAN DAP!AKU BENCI ANWAR IBRAHIM DAN KARPAL SINGH yang nak mampus tu.beritahu karpal singh jangan mencabar institusi kesultanan!KARPAL SINGH PEGI MAMPUSLAH!!!!

      • bgs jga lau xskg org buat slap…bkn nak cjp prkauman tp ni hkikat yg prlu d trima oleh smua org yg suka mbnci org lain 2…lau dia buat jahat or khi8anat amnah tg dbrikan…mmg xpatut untk dsokong pun…

  28. wahai nik aziz,saya tau bahawa tok guru x dapat melupakan peristiwa yg lalu,jika tok berkata org umno x bleh masuk syurga mungkin org lain akan marah dgn tok guru dan x akan hormat kepada tok guru,cuma org yg berdosa x bleh masuk syurga.fikirkanlah,saya harap tok guru dapat faham apa yg suarakan ini.assalamualaikum

    • Bila baca seruan agar orang Melayu Islam sokong DAP dan PKR untuk tubuhkan negara pada PRU ke 13 merupakan satu seruan yang paling gila penah dibuat oleh anak Melayu. Kalau dia penyokong maka ia adalah orang PAS yang paling hina. Awak boleh travel ke Penang dan tengok apa yang telah berlaku dalam tempoh setahun pemerintahan Khalifah Lim Guan Eng kat sana. Kalau kita anak Melayu sejati, kita akan menangis melihat nasib orang melayu Penang. Tak perlu saya tulis kat sini, tak perlu baca paper utusan melayu atau utusan malaysia. Pergi sendiri dan tengok. Tanya isi hati orang melayu kat Jelutong, Balik Pulau, Bayan Lepas, Bayan Baru, Dato Keramat, Batu Feringgi dan bebarapa temapt lain yang majoriti orang Melayu macam Datuk Nik Aziz dan Haji Hadi juga. Sesungguhnya kesilapan orang Melayu Islam paling besar pada PRU ke 12 adalah dengan memberi undi kepada PKR dan PAS yang akhirnya kedua parti tersebut telah menggadaikannya kepada DAP di Penang dan Selangor. Parti tersebut akan menggadaikan segalanya hak orang melayu asal saja mereka dapat mencipta sejarah menjadi parti tumpangan memerintah tanah Melayu ini. Ya ALLAH, kau jauhilah negara ini dan bangsa Melayu ini dari dihancurkan oleh mereka yang menaungi parti yang bersekongkol dengan mereka yang akan menghancurkan Islam di bumi bertuah ini. Amin.

      • Salam..sejak bila pula penang tu ketua menterinya melayu?.adakah lee chong yu dan koh tsu kon tu melayu?untuk pengetahuan saudara sejak selepas merdeka lagi penang lg ketua menterii penang tak pernah dipegang oleh bangsa melayu.bezanya DAP mengepalai penang atas kemenangan majoriti parti tersebut.namun parti GERAKAN ada masa menjadi KM atas kemenangan UMNO pada tahun 70an dimana UMNO menang 11 kerusi dan GERAKAN 5 kerusi sahaja.Dari sikap perkauman melampau saudara kenapa anda tidak kecam hadiah UMNO kepada GERAKAN sebagai ketua menteri walhal UMNO memperolehi kerusi mejoriti?
        Berbalik kepada penghakisan hak dan eset orang melayu penang,bolehlan diandaikan saudara hanya mendapat info yang condang kepada propaganda atau perang saraf dari media perdana saja tanja membuat sebarang analisis.Taukah saudara eset melayu penang sebaik saja DaP mengambil alih tampuk pemerintahan sudah pun tinggal ciput je iaitu 19% ditanah besar dan 2% di goergetown.sedangkan pada tahun 1970an eset melayu penang adalah 70% dan bukan melayu 30%.Jadi siapakah yang memerintah penang sejak merdeka hingga 2008 yang menyebabkan eset melayu terhakis dengan begitu teruk sekali?isu orang melayu penang terpaksa berhijah kesempadan kedah dah lama berlaku kerana tak mampu nak membeli hartanah komersil yang dibangunkan kerajaan bn pada masa tersebut.biarpun ada tentangan dari rakyat marhaen supaya tidak membangunkan perumahan komersil ditapak tanah orang melayu yang diambil dan dibayar dengan pampasan tak seberapa, kerana dibimbangi orang melayu tiada kuasa beli memilikinya namun tak diendahkan kerajaan yang memerintah pada masa tersebut.kesannya,pembangunan hartanah diatas tapak tanah melayu yang diambil kerajaan BN pada masa tersebut tak mampu dibeli orang melayu.bangsa bukan melayu dan asing yang mempunyai kuasa saja mampu memiliki hartanah yang dibangunkan diatas tanah orang melayu tersebut.hatta tanah yang telah pun digezet sebagai penempatan melayu oleh arwah tun abdul razak sekuas 10,000 hektar juga ditukar status pemimpin terkemudian kepada lot komersil dan terjual kepada bkn melayu kerana ketidakmampuan orang melayu memilikinya.
        Jadi meletakan kesalahan kepada orang lain yang baru setahun jagung merintah diatas penghakisan eset melayu penang adalah seperti baling batu sembunyi tangan.dalam ledakan dunia IT banyak media baru boleh diekses untuk mencari jawaban kepada soalan berbangkit tanpa hanya bergantung kepada propaganda media perdana yang ingin mencetuskan perkauman demi menutup kezaliman keatas golongan marhaen yang tidak berkemampuan di penang sehingga dengan berat hati terpaksa lari kesempadan kedah.

  29. Abu Hasan is stupid man i ever heard!

    • akue org PR lagi stupid, lebih hina dr haiwan.

    • all right minded people here knows that you’re the real moron

  30. anwar is fuck!

    • akue org PR is pig

    • astaghfirullahalazim…banyakkanlah bertaubat….

  31. anwar is like a dog!!!!

    • akue org PR is real dog

  32. assalamualaikum

  33. assalamualaikum orang yang benci terhadap islam.. Saya sbg orng islam yang sayang dan cintakan islam.. Saya x sdp degar la kata2 orng AKU ORNG PR.. Klu anda ingin cakap pasal intitusi kesultanan x pyah la.. Anda ni sokong umno semata-mata nk duit je.. Adakah anda ni buta sejarah, yg dulu orng bn(umno) sendiri yang buang kuasa raja.. Adakah anda lupa saudara atau pun anda buta sejarah.. Hehehe.. Dulu dr.mahathir hentam habis-habisan kuasa diraja tiada seorang pun pemimpin ummo bantah… Cuma yg duk pertahankan raja kita adalah hero yg sebenar iaitu orng2 PAS.. Klu anda nk tahu tan sri anuar musa yg presidin kafa(bola sepak kelantan) sekarang sehingga hari ini blom dpt masuk istana kerana dimurkai sultan kelantan dgn perbuatan beliau yg dahulu menabal sepupu sultan ismail sebagai raja dibawah pokok jembal. Klu nk cita pasal raja x muat ruangan ini..itu baru satu contoh.. Klu anda x suka orang 2 diam2 je la,wak pe nak memaki hamum orng 2, anda sape,? adakah anda setanding dngn kebijaksanaan diarong?.. Fuck ,dog,digunakan terhadap orang adalah berosa.. Apabila berdosa masuk neraka.. Pasal abu hasan beri pendapt jangnlah melenting, itu pendapat dia,dia ada hak.. Tok guru pernah kata klu kita pndai pun, bagi lah pndai kita kt orng lain jgk yg membawa maksud dengarlah pendapat orng lain.. Pasal tok guru nik aziz kata orng umno x masuk syurga, adakah anda degar sendiri dngn kedua telinga anda dari mulut tok guru yang kata macam 2, saya yakin anda hanya dengar dlm tv dan akhbar bn saja.. Anda bukan degr sendiri dr tok guru nik aziz.. Sy yakin beliau x kata begitu tetapi dimanipulasi oleh ahli neraka je.. Maknanya itu fitnah,klu fitnah dosanya lebih besar dr membunuh.. Marilah kita pakat2 sokong perjuangan islam.. Janganla duk dgr fitnah lg.. Takbir!!! Anok kelate..

  34. saya amat setuju dgn kata2 OGHE KITA diatas.. Pakat2 kita sokog pas… Dulu sy x minat jgk pas seperti AKU ORNG PR la gk.. Tp aku dpt hidayah drpd allah supaya mengakkan dan memilih kerajaan yg adil.. Dulu aku pun hentam abis-abisan orng orng.. Tp aku mula tertarik dgn sifat tuan guru nik abdul aziz yg sabar,beriman, jujur dan ikhlas menegakkan islam.. Aku mula naik muak dgn pemimpin yg aku sokong dahulu kerana asyik2 projek.. Fikir tentang dunia je.. Aku harap kau(AKU ORNG PR) mendapat hidayat macam aku.. Insyaallah.. Bnyakkn mendampingi ulama dan sentiasalah pergi masjid dengr orng mengajar.. Takbir..

    • ambo pn samo lah mcm demo…dlu2 maso ambo nie jahil2,,,ambo sokong BN..sbb ambo raso UMNO/BN nie xdop masalah dari segenap segi..tp alhmdllah ble dah dpt hidayat n ambo blaja sdiri agama nie bwu la tahu bahwa UMNo nie x leh skong psal parti sekular,,,alhmdllah skrang bersama PAS dan insyallah smpai kawe masuk kubur,,,,beza UMNO nga PAS adalah politik dgn ugama,,,UMNO memisahkan politik dgn agama,,,ini adalah SEKULAR….hujah ambo 1 jah..kalu betol islam suku politik suku…BKPO ALLAH TAALA JADIKAN NABI SBG KETUA NEGARA,KETUA PANGLIMA,KETUA UGAMA,KETUA EKONOMI…dan dteruskan dgn pemerintahan para sahbt…Kpd sahabt2 UMNO yg msih bta hatinya,,mtak jawb nei lah…kembalilah kpd al-islam..

    • setuju sangat dgn oghe kito dan bro genster

  35. sudahla .. kalau setakat nak bermusuh tegah perkara macam ni gelak dik orang kafir.. adakah ajaran agama yang menghalalkan permusuhan sesama sendiri ni… siapakah kita yang boleh menghukum sesama insan berdosa dan bukan islam .. sedangkan orang kafir tu pun kalau hati dan jiwanya luhur dan suci allah taala pelihara.. insafla wahai semua insan…

  36. janagan lah kita menghina dan mencaci sesama manusia.. segala yang berlaku allahualam. jangan menyalahkan orang lain tetapi nilai diri kita dahulu. sokonglah kerajaan malaysia dan bukan parti pembangkang

    • hmm..sokonglah pembangkang yakni pas yang memperjuangkan islam..

  37. assalamualaikum.. Saya sbg orang yang sokong kerajaan yang mahukan islam berpendapat kita orang islam memang perlu bersatu. Tetapi masalahnya kenapa bn x nak ubah dasar kepada islam. Klu bn ubah dasar kpd islam pas no problem, boleh bekerjasama. Kita x kan nak bekerjasama dengan orang yang x nak ikut islam, sedangkn DAP n PKR dpt ikut cara islam kenapa bn x mahu.? Contohnya lim guan eng baru2 menjadi ketua menteri penang, beliau mahu mentadbir penang mengikut cara umar abdul aziz memerintah(tokoh pemimpin islam terulung) tetapi bn dah 52 tahun merintah x sebut pun nk merintah cara tokoh pemimpin islam. Ini bermakna orng bukan islam pun dah faham islam, tetapi yang islam ni belum faham2 lagi tentang cara islam. Klu nk nyatakn contoh banyak lah,cukup ini saja lah. Pasal suruh sokong kerajaan malaysia sekarang, bermakna kita sudah sokong kerajaan yang salah contoh nya kerajaan malaysia sekarang mengambil hasil pendapatan dr cukai judi bermakna sumber itu haram. Klu kita sokog kerajaan itu maka kita jugak dpt dosa. Contoh kerajaan kelantan baru2 merintah dahulu hasil cukai judi tolak kat tepi, tok guru x guna pun hasil judi. Saya menyeru agar sesiapa yang membaca ruangan ini untuk melawat dan tengok sendiri negeri kelantan yang diperintah tuan guru nik abdul aziz. Sehinggakan pawagam pun x de kt negeri kelantan, apatah lagi pusat2 judi. Kesimpulannya kalau kita sokog orang buat jahat kita pun dapat dosa, klu kita sokog orang buat pahala kita pun dpt pahala. Takbir…

  38. assalamualaikum,saya sebagai seorang hamba Allah di dunia ini berasa amat terkilan dengan kata-kata ORG PR. kita sebagai umat islam dan juga hambanya hendaklah bersifat sabar,beriman,tahan daripada memaki hamun di laman web.sesungguhnya semua akan melihat apa yang terjadi di laman ini.oleh itu bawak-bawak lah bertaubat daripada mencarut.semoga kita tidak dipandang hina oleh bangsa lain.dengan seikhlas hati saya berkata renung-renungkan lah wahai khalifah di bumi Allah ini.

  39. sokong nik aziz nik mat

  40. ORG PR keling!
    nk mrosakkan islam..
    ;P

  41. sokong perjuangan ulama.. Runtuhkan kerajaan x ikut islam.. Takbir!!!

    • aku stuju laaa…..islam d trma oleh all org….tp mlang ada yg buat knytaan yg bkeh mnybabkan org tkut kpada islam…aku org kelate.all org trma islam trmsk kaum cina n india xtkut kpada islam…kita xkcau or nafikan hak meraka…

  42. saya pecaya tuhan. adakah mereka percaya tuhan. dulu mereka ghaib tapi sekarang mereka wujud .adakah mereka percaya ghaib tapi wujud. jika mereka percaya al quran adakah mereka beriman dengannya.bagaimanakah beriman dengan al quran dan bagaimana melaksanankan iman Al Quran itu. Bagaimanakah membuktikan cara kita beriman itu sempurna dan benar. amal apakah pengertian amal yang dikehendaki Allah dan apakah amal yang ditolak Allah. Berfikir dan apakah fikiran yang kamu fikir diterima Allah dan adakah kamu benar2 berfikir ke jalan diredhai Allah. Yakin apakah hakikat yakin dan adakah kamu dari golongan orang2yang yakin. Kun fayakun Allah adakah kamu yakin kamu bukan dari golongan yg menolak kunfayakun itu.Rukun islam dan iman.berikan satu bukti apakah yg kamu dapat semasa kamu mengamalkannya. Tolong jelaskan siapa Allah. benarkah kamu dah bertemu Allah.Jika tak apa yg kamu buat selama ni sedangkan kamu mengaku Islam.

  43. Inilah umat islam zaman mutakhir , asyik berbalah tentang siapa yang salah & siapa yang benar , masing masing bertegang urat menegakkan hujah yang tahu setakat mana benarnya , bukannya nak bersatu , tapi ialah pulak kalau bersatu umat islam bermakna dah nak kiamat sepertimana tanda tanda kiamat yang dinyatakan, tapi patut patut tak sampai boleh menilai keislaman seseorang atas pegangan politik saja, habis tu kalau bukan orang PAS orang tu bukan islam ke ?

    • fahamilah antara orang beriman dan orang munafik ( baca tafsir alquran dan rujuk pada tok guru )

      • boring la aku dengar citer tok guru nie. korang pun tahukan xde hadis atau pun sunnah yag mengatakan secara terus atau tidak untuk mengikut nik aziz ni.

  44. assalamualaikum, saya nk nyatakan disini bahawa islam sebagai ad-din. Klu anda belajar tahulah anda.

  45. jgnlah kita dok gado sesama org islam, jatuh menjantuhkan sesama org islam, jagnlah kita dok gumpat yg biru & yg biru plak x yah lah gumpat yg hijau, apa kata kita bersatu sesama org islam & menentang org kafir

  46. apa2 pun kita org islam, jgn lah kita buka aib saudara kita (sesama islam). Nabi SAW bersabda brgsiapa yg buka aib saudara ia diiabarat memakan daging saudaranya yg busuk

  47. kita sesama org islam mesti berlemah lembut, dgn org kafir menti tegas.
    Surah al Hujuraat

    • saya sokong

  48. saya sokong, kite perlu hidupkan blik ilmu2 tasawwuf

  49. Kepada pemimpin dan penyokong PAS,DAP & Kadilan, marilah kita bersatu untuk menumbangkan BN.PRU13 tak lama lagi!

    • mcmane nk menang..org melayu kita xkuat iman.cepat goyang kena pujuk cikit da lemah..xde pemikiran yg tetap.nama je islam tp xberiman.nampak duit cikit da kelabu mata.org kg lak dapat turap jln sikit da suka smpai xlelap tido.

      • org melayu iman krna apa?…..nak tnya kat tv,brpa byk rncgan keagamaan ygb djlankan…pmimpin mabuk kluasa laa mci ni…menang kalah itu allah yg tentukan,kita hnya mrncg…

  50. mari bina malaysia baru selepas PRU ke 13 nanti..

  51. undilah pas….

    • mse nik aziz ada ni alhamdulillah…kalu sok tiada lg mcmane ek..

      • minta2lah ada pngnti yg sesuai dr plbgai segi…kat kelntan ada rmai bakal pngntin tok guru…kita doa la byk2……

  52. I love tok guru….mtak2 penggantinye adalah dkalangan org yg baik2 jgak…
    ak ank kelate dan ak akn sokong tok guru sampai ble2…

  53. sememangnya org yg dekat dgn Allah shj yg layak memimpin dunia dan menjadikan dunia aman makmur…spt tok guru nik aziz saya.

  54. mna2 p’juangan yg x m’jdkn Islam sbg dasar p’juangan BOLEH JALAN yerrr..Allah bersama org2 beriman, bukan bersama korang kafir..

  55. (maaf sy t’lewat mengikuti blog ini) Abu Hassan Chan, benar hujjahmu…UMNO sebenarnya terang2 sangat berjuang untuk musuh kita (YAHUDI)..Ingin sekali sy memenggal kepala yahudi sampailah kpd semua pengikut2nya.”Ya Allah berilah peluang itu kepada tgnku ini..sesungguhnya Engkau telah berjanji akan mematikan mereka dgn perantaraan tangan2 orang Islam.Sungguh, Engkau tidak akan memungkiri janji..” ALLAHU AKBAR

  56. membangum bersama islam

  57. Dah lupa ke selama ni sape yg kena tgkap rasuah,ketua menteri Melaka pun kena jg wei..,blh katakan kebanyakan ahli umno la kaki penipu,sultan tu la yg pimpin ko kat pdg mahsyar nanti..

  58. sesiapa yang mempersendakan islam kerana politik patut dihukum bunuh

  59. Perlakuan haram ttp haram dan yg lebih baik ttp lebih baik. Antara pemimpin UMNO & pemimpin PAS…sy memilih PAS kerana mereka jelas lebih baik! Segala kekurangan perbaikilah..Buat mereka.Selamat Berjuang Demi Menegakkan Panji Islam Di Bumi MALAYSIA ku..aku kan terus berdiri teguh dibelakang mu.

  60. semoga tn guru di pnjangkan umur n dmurahkan rezeki…

  61. maafkan saya. ingin memberi cadangan. apa pendapat rakan-rakan jika wilayah nusantara terdiri dari selatan thailand, malaysia,singapura brunei, selatan filipina dan keseluruhan wilayah indonesia termasuk di timor timur dirangkumkan menjadi satu wilayah yang menguna pakai sistem satu khilafah di bahagian timur dunia islam? sila beri maklum balas, terima kasih.

    • umpama pas ngan bn la nie.
      kat malaysia dah nak bertumbuk dah nie.
      kat iraq dah berbunuh2an.
      korang ni sembahyang jarang2, ilmu pun sikit. Iman tak tinggi, hati pun x bersih. Kalau korang jihad nanti kenape Allah SWT nak tolong umat yang derhaka kepadaNya.?

  62. Salam PerSAUDARAAN untuk semua. Perlu diingat Rukun Islam cuma ada 5 sahaja. Di ulang 5 SAHAJA. Tidak ada tercatat dalam rukun Islam mengatakan masuk PAS baru sempurna ISLAM. Jadi kepada semua termasuk penyokong Nik AZiz dan kuncunya jangan ingat anta dan geng PAS anda sahaja yang Islam. Tidak ada Nas atau Dalil yang mengatakan masuk PAS baru Islam. Begitu juga soal syurga dan neraka. Telah ditentukan oleh ALLAH SWT bahawa setiap perbuatan yang baik akan dinilai sebagai kebaikan. Perbuatan baik bukan mengumpat, mengeji, menghina orang lain. Kalau sekadar ucapan dimulakan dengan kalimah mulia tetapi pengisian penuh dengan fitnah,keji mencaci sepertimana amalan pemimpin pemimpin PAS, itu bukan perkara yang baik dan pastinya tidak akan mendapat pahala dari ALLah malah akan diberi bala.

  63. kalu boleh aku mahu berjumpa beliau

  64. UMNO untuk perjuagan orang melayu tapi bukan untuk perjuangan ISLAM…

    sebab tu lesen judi, kelab malam semua boleh diluluskan….

    apa punya melayu umno… cakap islam ikutnya tidak…

  65. Aku ajk UMNO di taman selaseh gombak sebelum ni… (hingga 2010)
    tapi bila tgk haprak punya pemimpin UMNO semua xleh pakai…
    Insyaalah mengundi nanti aku sokong tuan guru nik Aziz…

    Allahhuakbar

  66. Jgn bloh sek kito,hok pnting kito sntiasa skong pas. Kawe sayg tok guru smpai menitis air mata,kgum dgn seorg hmbat ALLAH yg brnma Tok Guru ni.

  67. Zuhud????? weiii…..aku nasihatkan korang cari erti zuhud sbnr…..jgn nk memuji membabi buta….zuhud tur bermaksud tidak berkehendakkan sesuatu untuk dunia…N.ajis camtur ker..dah x larat dah…masih gak nak jadi menteri besar…tur yg korang kata x gila kuasa….??memaki hamun…mencarut….terlalu bangga ngan kealiman sendiri…zuhud ke itu macam bro..?? hahaha jangan lar buat lawak…

    • KAU TU YG XPAHAM ERTI ZUHUD. TAK NAK DUNIA BUKAN MAKSUD TINGGAL TERUS DUNIA. KALAU MAKSIAT BERSEPAH, KITA PEJAM JE, SEMUA AKAN DISOAL KAT AKHIRAT. JANGAN BIAR BALA DATANG BARU NAK INSAF. KALU TAKDE PAS AKU RASA DAH LAMA MALAYSIA JADI HUB HIBURAN DAN HUB JUDI SPT YG NAJIB MAHUKAN.

    • awk kena perbetulkan kefahaman islam awk.klu awk ingat jd menteri besar tu tak zuhud mcmana pulak Rasulullah yg pangkatnya lebih besar dr nik aziz?adakah baginda pun gila kuasa?pemimpin pas mmg gila kuasa tp utk amar maaruf nahi mungkar.itulah pentingny kuasa.fikir2kanlah.semoga Allah SWT memberi petunjuk dan hidayahnya kpd kita semua……Amin

  68. dah lah dok balak sama sendiri boh.penat jah………………

  69. aku salah srg pnyokong hukun hudud.sesiapa x mngikut panduan al quran n sunnah rasulullah maka terumbang ambing la hdp manusia itu.tok guru nk menegakkn keislaman negara ini,jd kite pakat sokong tok guru.idup pas………

  70. BUAT LEMPENG.

    KALAU BUKAN MELALUI POLITIK, CAMNA HUKUM ISLAM NAK DITEGAKKAN DI MALAYSIA YANG MENGAMALKAN SISTEM DEMOKRASI INI? BOLEH KE ULAMA BIASA YG BENTUK SISTEM PEMERINTAHAN SEKARANG DAN MENTADBIR NEGARA MENGIKUT ACUAN ISLAM?? TAPI KALAU DEMOKRASI AKAN JADILAH MACAM MESIR SKRG. PIKIR TU BIAR PAKAI OTAK!

  71. em……btl 2..kt doa sm2 spy ngundi akn dtg pas mng k…insyaallah…amin…

  72. Bila baca seruan agar orang Melayu Islam sokong DAP dan PKR untuk tubuhkan negara pada PRU ke 13 merupakan satu seruan yang paling gila penah dibuat oleh anak Melayu. Kalau dia penyokong maka ia adalah orang PAS yang paling hina. Awak boleh travel ke Penang dan tengok apa yang telah berlaku dalam tempoh setahun pemerintahan Khalifah Lim Guan Eng kat sana. Kalau kita anak Melayu sejati, kita akan menangis melihat nasib orang melayu Penang. Tak perlu saya tulis kat sini, tak perlu baca paper utusan melayu atau utusan malaysia. Pergi sendiri dan tengok. Tanya isi hati orang melayu kat Jelutong, Balik Pulau, Bayan Lepas, Bayan Baru, Dato Keramat, Batu Feringgi dan bebarapa temapt lain yang majoriti orang Melayu macam Datuk Nik Aziz dan Haji Hadi juga. Sesungguhnya kesilapan orang Melayu Islam paling besar pada PRU ke 12 adalah dengan memberi undi kepada PKR dan PAS yang akhirnya kedua parti tersebut telah menggadaikannya kepada DAP di Penang dan Selangor. Parti tersebut akan menggadaikan segalanya hak orang melayu asal saja mereka dapat mencipta sejarah menjadi parti tumpangan memerintah tanah Melayu ini. Ya ALLAH, kau jauhilah negara ini dan bangsa Melayu ini dari dihancurkan oleh mereka yang menaungi parti yang bersekongkol dengan mereka yang akan menghancurkan Islam di bumi bertuah ini. Amin

    By: wak li on September 14, 2010
    at 3:41 am
    ………….

    tertarik dengan pendapat yang ini – untuk renungan bersama

  73. Assalamualaikum, cy tetap menjadi penyokong Tok Guru..

  74. salam……..
    hai….sy pok lan.penyokong setia tok guru nik aziz….sy doakan kejayaan pas dlm pilihanraya akan datang tuk mnegakkan keislaman d negara ni…amin……..

  75. hanya orang yang betul2 faham mengenai Islam akan tahu yang mana baik dan yang mana buruk. Anda akan dapat engok siapa yang mengamalkan ajaran islam yang sebenar. Tok guru sememangnya manusia biasa seperti kita. Namun imannya mungkin lebih tinggi dari kita. Kalau lah dilihatkan dari segi binaan bangunan kat kelantan ni.banyak unsur2 keislaman. kalo judi dan maksiat masih berleluasa itu bukan hanya kerja tok guru untuk settlekan nya bahkan ianya melibatkan peranan kita semua. Kalo sblum ni umno mngatakan yg pas kelantan membenarkan maksiat berleluasa..cuba kita tengok kat KL pulak..kelab2 malam..panggung wayang..rumah pelacur and so on banyak didirikan. Mengapa tindakan tidak diambil??dan kalo sebelum ni rakyat kelantan nak tengok konsert kt kelantan penonton perlu dduk asing2 antara laki2 dn pompuan..tapi kat KL n negeri lain..bercampur je smpai bersentuhan laki2 dan pompuan. sdgkan ianya haram di sisi agama..banyak lagi yang kita boleh tengok..renung2 kan lah

  76. saya seratus peratus sokong dengan statement pak cik Abu Hassan Chan

    SOKONG UMNO MASUK NERAKA

    Ini sekadar hujjah saya …..saya bersetuju dengan apa kata Nik Aziz bahawa siapa yang sokong UMNO masuk neraka. Nama saya ialah Abu Hasan Chan , seorang Muslim berketuranan Cina yang tinggal di Malaysia. Saya belajar darihal Islam sudah lebih daripada 30 tahun. Ini bukan soal politik tetapi perkara aqidah untuk selamatkan diri , kenapa saya tidak akan sokong UMNO.

    1) Berdasarkan ayat Al-Qur’an yang bermaksud , “Wahai orang-orang beriman janganlah kamu cenderung kepada orang-orang dzalim yang mana kamu akan disentuh oleh api neraka”.

    [Surah Hud 11:113].

    2) Antara kedzaliman UMNO ialah menggunakan ISA untuk menangkap orang and mengurung mereka tanpa dibicara yang mana salah seorangnya ialah Nik Adli , anak kepada Nik Aziz yang dituduh menjalankan kegiatan keganasan tanpa ada sebarang bukti. Dia dikurung selama 5 tahun oleh pihak UMNO tidak boleh bertemu anak dan isteri.

    3) Anak dan isteri Nik Adli sentiasa berdoa terhadap orang-orang yang dzalim dan doa-doa mereka itu tidak ada hijab antara mereka dan Allah. Ini salah satu hujjah UMNO yang dzalim itu akan masuk neraka.

    4) Perbuatan memisahkan antara suami-isteri itu yang mana si isteri menderita siksa batin bertahun-tahun lamanya adalah perbuatan yang amat dzalim , sama seperti mana yang disebut dalam ayat Al-Qu’an ada persamaan dengan perbuatan Yahudi menggunakan ilmu sihir untuk memisahkan perbubungan antara suami dan isteri yang bermaksud …”…yang ilmu sihir itu mereka akan dapat menceraikan antara suami dengan isterinya…” [Al-Baqarah 2:102]

    5) Oleh sebab pemimpin-pemimpin UMNO suka mengeluarkan kata-kata kufur yang mereka tidak pernah bertaubat secara terbuka terutama sekali berkaitan hukum tutup aurat sebagai contoh , termasuk Dr Mahathir , Abdullah Badawi dan Najib Tun Razak , perbuatan mereka tidak menyuruh isteri-isteri mereka pakai tudung di khalayak ramai seolah-olah hukum tutup aurat itu perkara remeh. Mahyuddin Yassin yang menyuruh Nik Aziz bertaubat kononnya Nik Aziz mempersenda hukum Islam , yang Mahyuddin Yassin sendiri pernah menyifatkan hukum tutup aurat bagi atlit-atlit berugama islam adalah ajaran sesat katanya.

    6) Tentang UMNO yang suka mengunakan istilah “perkara remeh” disanggah oleh ayat Al-Qur’an sendiri yang bermaksud, “ ..dan kamu menganggap perkara itu remeh , tetapi di sisi Allah perkara itu adalah berat..” [An-Nur 24:15]

    7) Perbuatan bersandar pada akal dan memperkecilkan hukum-hukum Islam terdapat satu teguran dalam Al-Qur’an sendiri …”Wahai orang-orang beriman , janganlah kamu mendahului Allah dan dan RasulNya …yang amalan-amalan kamu akan terbatal sedangkan kamu tidak menyedarinya..” [Al-Hujurat 49:1-2]

    Berdasarkan ini juga tersebut dalam satu hadith riwayat Al-Bukhari “ …Seorang hamba itu yang berkata satu kalimah yang dia tidak terfikir bahawa kalimat itu mendapat keredhaan Allah , maka dengan itu di mendapat syurga. Sebaliknya seorang hamba yang mengucapkan satu kalimat yagn dia tidak terfikir bahawa kalimah dia itu mendapat kemurkaan Allah , maka dengan sebab itu Allah akan memasukkan dia ke dalam neraka…” [Hadith riwayat Al-Bukhari , termuat dalam kitab Fathul-Bari Ibnu hajar Al-Asqolani pada muka surat 307, jilid ke-11]

    9) Kesimpulan kepada beberapa hujjah di atas , ulama-ulama Islam membuat kesimpulan bahawa …..kata-kata yang ditujukan kepada pemerintah yang dzalim untuk membawa mudharat kepada orang Islam , amalan-amalannya akan terbatal (menjadi kufur) sepertimana sebaliknya kata-kata yang dituju kepada pemerintah demi menegakkan urusan kebenaran dan penyokongnya , maka akan masuk syurga. [ Huraian daripada kitab “Minhajul Ad-Dakwah Al-Islamiyah” susunan Dr Muhammad Amin Al-Ansori, pada muka surat 297, cetakan Maktabah Al-Ansori]

    10) Dalam erti lain kalau kita menyokong puak atau parti yang ada sifat-sifat kedzaliman , maka kita dikira sebagai penyokong yang akan masuk neraka. Sebaliknya pula kalau kita menyokong puak atau parti yang menentang kedzaliman , maka kita mendapat syurga. Ertinya juga jika kita mengundi UMNO akan masuk neraka dan jika kita menggundi PAS akan masuk syurga. Yang lebih afdal lagi kita berbuat sesuatu adalah dengan tujuan menghapuskan kejahilan , kemungkaran dan kedzaliman …maka kita memilih jalan ke syurga.

  77. ulama’ pewaris nabi…sesiapa yang membenci ulama’ seolah-olah dia membenci nabi, dn siapa ang membenci nabi seolah-olah dia membenci ALLAH.nauzubillah…

  78. Salam…
    Abu Hasan Chan, sy amat setuju dgn anda.. Anda komen dgn mnggunkan ilmu, hadith, quran, akal, iman, hati.. bkn secara membabi buta..

    Ape apepon, saya teringin sekali dipimpin oleh seseorang sehebat TG Nik Aziz…Smoga Allah memberkati kalian ..

  79. perpegang teguh lah dengan tali islam jangan lah kamu berpecah belah, umat islam berpecah belah kerana ada yang tidak berpegang teguh dengan tali islam, dalam golongan umat islam ada yang munafik, mereka itu lah yang memecah belahhkan umat. tidak mahu kepada islam. hanya mulut sahaja berkata mahukan islam tapi hati tidak. janganlah kerana golongan munafik ini menyebabkan umat islam ditimpa kemurkaan ALLAH. bersama-samalah kita umat islam yang beriman menyokong kepada yang hendak menegakkan islam dibumi bertuah ini.


Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: